Wat als opdrachtgever te laat betaald?

Betaalt uw klant uw factuur niet of te laat? Dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Incassokosten zijn de kosten die u als schuldeiser maakt om uw geld te krijgen als uw klant de factuur niet uit zichzelf betaalt. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Wat als je een factuur te laat betaald?

Geef aan om welke factuur het gaat en de datum waarop het geld binnen had moeten zijn. Blijf beleefd, maar maak wel duidelijk dat je genoodzaakt bent om verdere stappen te ondernemen als de betaling uitblijft. Je kunt er ook voor kiezen om een formele aanmaning te sturen per post.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op factuurvoldaan.nl

Is 14 dagen een wettelijke betalingstermijn?

Wettelijke betalingstermijn particulieren

Voor levering aan consumenten of particulieren bestaan geen wettelijke betalingstermijnen. Die kun je als ondernemer dus zelf bepalen. De termijn moet wel redelijk zijn. Vaak wordt als redelijke termijn een periode van 14 dagen gehanteerd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ing.nl

Hoe lang mag een betalingstermijn zijn?

Regelgeving betalingstermijn

Als u niets afspreekt met uw klant, moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. De wet is heel duidelijk over de betalingstermijn van facturen: Spreekt u niets af, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. In een overeenkomst mag u een termijn van maximaal 60 dagen afspreken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op arag.nl

Wat is de wettelijke termijn om een factuur te betalen?

Hoeveel tijd heeft een klant om te betalen? De normale betalingstermijn voor zelfstandigen of ondernemingen bedraagt 30 dagen, te rekenen vanaf de ontvangstdatum van de factuur. Uiteraard kunt u in onderling overleg een andere termijn bespreken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wolterskluwer.com

Uw klanten betalen te laat of niet. Wat kunt u doen? | ARAG

38 related questions found

Is 30 dagen betalingstermijn verplicht?

Nee, dat is niet zo vastgelegd. Als je levert aan consumenten mag je dat wel zo afspreken, maar dat is niet wettelijk bepaald. Facturen tussen bedrijven en tussen bedrijven en overheden moeten uiterlijk binnen 30 dagen betaald zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mkbservicedesk.nl

Wat is een fatale betalingstermijn?

Van een fatale termijn is sprake als er een afgesproken termijn is voor nakoming van de opdracht, maar deze wordt overschreden zonder dat de schuldenaar de overeenkomst nakomt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rechtnet.nl

Wat is een redelijk betaaltermijn?

Bij de consumentenovereenkomst wordt vaak een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Ondernemingen mogen de betalingstermijnen zelf bepalen, mits dit een redelijk termijn is voor de consument om tot betaling over te gaan. In de praktijk komt dit neer op een redelijke betalingstermijn van 14 dagen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mulderijbedrijfsjuristen.nl

Hoe kort mag een betalingstermijn zijn?

Houdt uw betalingstermijn kort

De meeste bedrijven en particulieren (consumenten) betalen op de laatste dag die op de factuur is aangegeven. De wettelijke betalingstermijn zegt alleen iets over de betalingstermijn als er niets is afgesproken. U mag betaling binnen één week of 14 dagen op uw facturen zetten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op devoordeligstedeurwaarder.nl

Hoe lang heeft een aannemer tijd om zijn factuur te sturen?

Geen strikte termijnen.

Dat moet gebeuren uiterlijk de 15de dag van de maand volgend op deze waarin de levering gebeurde of waarin de werken voltooid werden. Houdt uw leverancier of onderaannemer zich daar niet aan, dan riskeert hij een boete van de Btw.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemingsdatabank.indicator.be

Wat is een standaard betalingstermijn?

Er is geen wettelijke betalingstermijn voor particulieren. U mag als ondernemer de betalingstermijn voor consumenten zelf bepalen. Dat moet wel een redelijke termijn zijn. U zet die betaaltermijn in het contract of uw algemene voorwaarden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Hoe lang blijft een openstaande factuur geldig?

Een factuur of vordering verjaart en is dus niet eeuwig incasseerbaar. De verjaringstermijn van een factuur voor zakelijke klanten is in principe vijf jaar, net als bij facturen aan consumenten als het om diensten gaat. Verkoop je een product aan een consument, dan is de verjaring van een factuur al na twee jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zelfstandigenbouw.nl

Wat moet ik doen als mijn opdrachtgever niet betaald?

  1. Bel uw klant. ...
  2. Stuur een betalingsherinnering. ...
  3. Stuur een aanmaning. ...
  4. Breng incassokosten en wettelijke rente in rekening. ...
  5. Tref een betalingsregeling. ...
  6. Schakel een incassobureau, deurwaarder of incasso-advocaat in. ...
  7. Gebruik andere juridische middelen. ...
  8. Vraag oninbare btw terug.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Hoeveel betalingsherinneringen?

Schuldeiser schakelt incassobureau in

De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen. U krijgt 14 dagen de tijd om de rekening alsnog te betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Kan ik een factuur weigeren te betalen?

Algemeen wordt aangenomen dat u de factuur dient te betwisten binnen een redelijke, maar korte termijn. De korte termijn is de termijn die redelijkerwijze nodig is, gelet op aard van de overeenkomst en de complexiteit van de gegevens van de factuur, om de onterechte factuur concreet te protesteren (Kh.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wanted.law

Wat is de wettelijke betalingstermijn voor bedrijven?

Als u zaken hebt gedaan met een bedrijf en geen betalingstermijn hebt afgesproken, dient u de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen aan te houden. Een kortere of langere betalingstermijn dient immers vooraf te worden afgesproken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op e-legal.nl

Hoe bereken je betalingstermijn?

Bepaal de “dagomzet” over de laatste 12 maanden (omzet laatste 12 maanden gedeeld door 365 dagen). Vervolgens deel je deze dagomzet op het actuele openstaande saldo debiteuren. De uitkomst geeft een gemiddeld betaaltermijn aan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op debiservice.nl

Wat komt na betalingsherinnering?

Wat is een aanmaning? Een aanmaning volgt vaak op een betalingsherinnering en is een wat fermere mededeling. Met een aanmaning maant u uw debiteur letterlijk aan om de openstaande factuur nu eindelijk eens te voldoen. In de aanmaning stelt u opnieuw een (nu kortere) betalingstermijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bru-deurwaarders.nl

Wat zijn de gevolgen van verzuim?

In verzuim zijn heeft nadelige gevolgen voor de schuldenaar: De schuldeiser kan vertragingsschade vorderen over de periode waarin de schuldenaar in verzuim is; Iedere verhindering van de nakoming wordt aan de schuldenaar toegerekend als wanprestatie. De schuldenaar kan geen beroep meer doen op overmacht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op hijink.com

Waarom langere betalingstermijn?

Er zijn ook bedrijven die langere betalingstermijnen hanteren, omdat dit beter uitkomt voor hun liquiditeit. Dit kan als reden hebben dat hun leveranciers ook een lange betalingstermijn hanteren en het bedrijf hierdoor ook gedwongen is een langere betalingstermijn te hanteren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op freelancefactoring.com

Wat is een aanmaning factuur?

Een aanmaning is een bericht dat je krijgt van een bedrijf waarvan je nog een factuur moet betalen. Daarvóór krijg je eerst nog een herinnering. Dit maakt deel uit van het debiteurenbeheer.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op informer.nl

Wat komt er na een eerste aanmaning?

Elk bedrijf bepaalt zelf hoeveel herinneringen hij stuurt voordat hij een vordering -indien nodig- uit handen geeft aan een incassobureau. Hierin zit geen verplichte, vaste volgorde. Wel houden veel bedrijven de volgende volgorde aan: factuur versturen, herinnering, aanmaning en ten slotte een sommatie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nova-incasso.nl

Hoe duur is een aanmaning?

Wanneer u een aanslag niet of niet op tijd betaalt, krijgt u een aanmaning. Een aanmaning kost u € 8 of € 18 extra. Hoeveel u extra betaalt, hangt af van de hoogte van uw schuld. Meer informatie vindt u bij Ik ben te laat met betalen – wat nu?, onderdeel 'U hebt een aanmaning gekregen'.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl