Wat zijn gesprekstechnieken in de zorg?

In de zorg gebruik je verschillende soorten gesprekken. Soms moet je een advies- of slechtnieuwsgesprek voeren met een patiënt en/of de naasten. Maar je kunt ook zelf een functionerings- of beoordelingsgesprek of overleg met collega´s hebben.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op knowledgemonk.nl

Welke gesprekstechnieken zijn er?

Verschillende gesprekstechnieken
  • LSD = Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. LSD mag je dus gebruiken.
  • OMA = Oordelen, Meningen en Adviezen. ...
  • ANNA = Altijd Navragen, Nooit Aannemen. ...
  • NIVEA = Niet Invullen voor een Ander. ...
  • OEN = Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. ...
  • DIK = Denken in Kwaliteiten (of Denken in Kansen)

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op start2create.nl

Welke soorten Gespreksvormen zijn er in de zorg?

Gespreksvormen
  • 7 Het anamnesegesprek. Samenvatting. Een essentieel onderdeel van het verpleegkundig proces is het verzamelen van gegevens. ...
  • 8 Het probleemverhelderend gesprek. Samenvatting. ...
  • 9 Het voorlichtingsgesprek. Samenvatting. ...
  • 10 Het slechtnieuwsgesprek. Samenvatting. ...
  • 11 Het ontslaggesprek. Samenvatting.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mijn.bsl.nl

Wat zijn de 4 principes van Motiverende gespreksvoering?

Vier principes
  • Wees empathisch: het gaat om daadwerkelijk inleven in de cliënt en niet doen alsof.
  • Ontwikkelen van discrepantie: richt je op het verschil (vanuit het perspectief van de cliënt) tussen het huidige en toekomstige gedrag. ...
  • Meeveren met weerstand: vermijd discussie of argumentatie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zorgvoorbeter.nl

Wat zijn de technieken voor een motiverend gespreksvoering?

De technieken bij motiverende gespreksvoering
  • Open vragen stellen.
  • Reflectief luisteren.
  • Bevestigen.
  • Samenvatten.
  • Uitlokken van verandertaal.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op personio.nl

Gesprekstechnieken in de zorg

35 related questions found

Hoe verbeter ik mijn gesprekstechnieken?

BLOG GESPREKSTECHNIEK VERBETEREN? VOLG DIRECT DEZE 5 TIPS
  1. 1: Durf te luisteren. Het klinkt misschien wat apart, luisteren bestempelen als één van de gesprekstechnieken. ...
  2. 2: Stel open vragen. Het komt wel eens voor dat iemand denkt dat hij dom overkomt als hij iets niet weet. ...
  3. 3: Samenvatten. ...
  4. Doorvragen. ...
  5. 5: Reflecteren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op spijkermantrainingen.nl

Wat is verbindende gesprekstechniek?

Verbindende gesprekstechniek

In In gesprek met psychose beschrijft psychiater Jules Tielens een manier om wel contact te krijgen en te houden met deze ernstig getroffen mensen. Hij noemt deze techniek de Verbindende Gesprekstechniek. Want succes in de behandeling van deze mensen ligt aan de kwaliteit van het contact.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op boompsychologie.nl

Wat is positieve gespreksvoering?

Motiverende gespreksvoering is een gesprekstechniek die met name in de (verslavings)zorg wordt gebruikt, met als doel om verandering aan te wakkeren. In feite: de persoon tegenover je laten inzien dat hij of zij zijn gedragingen, denkbeelden of leefwijze moet aanpassen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op gesprekstechnieken.com

Wat is excellente gespreksvoering?

U ervaart hoe u een goede dialoog kunt krijgen met de ander. U bent zich bewust hoe u richting kunt geven aan het gesprek door te begrijpen waar de ander staat. De nadruk ligt op het herkennen van uw eigen aandeel in de communicatie met de ander, ter voorkoming van misverstanden, weerstand en wellicht een conflict.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op schoolvoormediation.nl

Welke motivatietechnieken zijn er?

Ken jij de 4 typen motivatie?
  • 1 – Intrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie is een van de bekendste vormen van motivatie. ...
  • 2 – Identificatie. Een van de menselijke behoefte is de drang om bij een groep te behoren. ...
  • 3 – Introjectie. ...
  • 4 – Extrinsieke motivatie. ...
  • Crowding out effect.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op controlandmotivate.nl

Welke 4 Gespreksdoelen zijn er?

Gespreksdoelen kun je onderverdelen in:
  • Kennisdoelen (wat wil je dat de cliënt weet)
  • Gedragsdoelen (wat wil je dat de cliënt in het vervolg doet)
  • Houdingsdoelen (je wilt dat de cliënt positief tegenover dit onderwerp staat/ positieve attitude)

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bib-mz-albeda.learningmatters.nl

Wat zijn goede gespreksvaardigheden?

Een goed gesprek begin je met een open vraag over het onderwerp. Vervolgens stuur je het gesprek de door jou gewenste richting op met de gesprekstechniek LSD: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op carrieretijger.nl

Wat is een zorg gesprek?

Het Zorggesprek heeft als doel medewerkers te ontzorgen en te helpen om fit en inzetbaar te blijven. Het past uitstekend in de Wet Verbetering Poortwachter. In tegenstelling tot preventieve gesprekken is er (nog) geen hulpverlening nodig. Een duwtje in de goede richting is voldoende.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bmwvoorelkaar.nl

Hoe communiceren in de zorg?

In de zorg gebruik je verschillende soorten gesprekken. Soms moet je een advies- of slechtnieuwsgesprek voeren met een patiënt en/of de naasten. Maar je kunt ook zelf een functionerings- of beoordelingsgesprek of overleg met collega´s hebben. De technieken die je hiervoor inzet zijn hetzelfde.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op knowledgemonk.nl

Wat zijn regulerende gesprekstechnieken?

Vaardigheden die tot doel hebben orde en duidelijkheid in een gesprek te bewaken. Voorbeelden zijn het noemen van doelen, het afspreken van een tijdsduur, het handhaven van de structuur van het gesprek, terugkoppelen naar de doelen, de tijd in de gaten houden, samenvatten en afspraken benoemen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nevi.nl

Wat is de basis van een goed gesprek?

De belangrijkste kenmerken van een goed gesprek zijn: De tijd nemen, contact maken en actief luisteren. Respecteren en verplaatsen in het standpunt van de ander. Gelijkwaardigheid en tweerichtingsverkeer.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op waardigheidentrots.nl

Hoe begin je een motiverende gespreksvoering?

Motiverende gespreksvoering werkt op basis van vier principes:
  1. Empathie. Als leidende gesprekspartner moet je je oprecht inleven in de persoon die zijn gedrag wil aanpassen. ...
  2. Ontwikkelen van discrepantie. ...
  3. Acceptatie. ...
  4. Ondersteunen van eigen effectiviteit. ...
  5. Open vragen. ...
  6. Reflecteren. ...
  7. Complimenteren van verandering. ...
  8. Samenvatten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bizziphone.com

Welke vragen stellen motiverende gespreksvoering?

Een aantal voorbeelden van goede open vragen bij het ontlokken van motivatie zijn:
  • “Wat zou je graag anders willen zien (in je leven of op het gebied waar je nu over praat)?”
  • “Hoe belangrijk is die verandering voor je? (Vertel.. ...
  • “Waar baal je van t.a.v. het roken?”

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op motiverende-gespreksvoering.com

Wat werkt motiverende gespreksvoering?

Doel van de methode Motiverende gespreksvoering is het op gang brengen van gedragsverandering bij cliënten, via het ontwikkelen van de motivatie. De doelgroep van de methode bestaat uit cliënten die gedragsverandering overwegen of voor wie gedragsverandering kan bijdragen aan het behalen van doelen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op movisie.nl

Hoe kan je iemand motiveren?

Tien betere tips:
  1. 1 – Stel realistische doelen. Niets werkt zo demotiverend als doelen die niet gehaald kunnen worden. ...
  2. 2 – Geef vertrouwen. ...
  3. 3 – Geef complimenten. ...
  4. 4 – Betrek medewerkers bij beslissingen. ...
  5. 5 – Communiceer. ...
  6. 6 – Stimuleer creativiteit en ontplooiing. ...
  7. 7 – Zorg voor goede werkomstandigheden. ...
  8. 8 – Vier de successen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op monsterboard.nl

Wat is dialogische gespreksvoering?

Een dialogische gespreksvoering is er op gericht om het conflict samen te onderzoeken en samen afwegingen en keuzes te maken voor het oplossen van het (arbeids)conflict of (fundamentele) meningsverschil. Het voeren van dialogische gesprekken vergt van de begeleider speciale vaardigheden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op devlas.com

Hoe patiënten motiveren?

De basisprincipes zijn het tonen van empathie, versterken van ambivalentie bij de patiënt, omgaan met weerstand en versterken van het zelfvertrouwen van de patiënt. Motiverende gespreksvoering bouwt voort op het patiëntgericht adviseren en afstemmen zoals huisartsen dat tijdens hun opleiding leren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op henw.org

Hoeveel gesprekstechnieken zijn er?

Laten we maar gewoon beginnen met wat gesprekstechnieken op een rijtje zetten waar we hierna in dit artikel dieper op ingaan: Luisteren samenvatten doorvragen. Verbredende vragen/verdiepende vragen. Containerbegrippen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op supertrainer.nl

Wat is Anna gesprekstechniek?

Neem ANNA mee: Altijd Navragen, Nooit Aannemen

Navragen, niet aannemen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op samennaarresultaat.nl

Wat zijn individuele gesprekken?

Van u wordt een actieve houding gevraagd waarbij u ook zelf verantwoordelijkheid draagt voor het behalen van de doelen. Het aantal gesprekken hangt af van de aard en de ernst van de problemen. Meestal zijn 6 à 10 gesprekken voldoende om op eigen kracht weer verder te kunnen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op hedivanderleeden.nl